Психічний розвиток дитини
(вікові норми)

У 5 – 6 років дитина:

  • Їздить на двоколісному велосипеді, роликах, самокаті. Відбиває м’яч однією рукою від полу. Сприймає і повторює ритми. На малюнку людини з’являються елементи одягу.
  • Самостійно користується туалетом, зав’язує шнурки і вузли. Повністю сам одягається. Самостійно збирає іграшки після гри, допомагає дорослим у побутових справах (накриття столу, прибирання тощо).
  • Поведінка та спілкування позитивні. Добре орієнтується в правилах культури поведінки (вітається, вибачається тощо). Розуміє та проявляє субординацію у спілкуванні з дорослим. Самооцінка формується завдяки отриманню та присвоєнню оцінки близькими людьми.
  • Зростає можливість зосередження уваги до 20 хвилин - дитина може не відволікатись від виконуваного завдання.
  • Зростає довільність (здатність вчити напам’ять) та об’єм запам’ятовування. Дитина може запам’ятовувати, використовуючи різні засоби (малюнки, рухи, іграшки тощо).
  • Розвивається наочно-образне мислення: дитина може будувати моделі з кубиків і конструктора без інструкції. Розуміє прихований зміст оповідань та казок, тобто казкове мислення руйнується, та дитина починає розрізняти правду та вигадку.
  • Добре та активно розмовляє, вміє висунути ідеї, безпомилково користується узагальнюючими словами та поняттями. Мова чиста, без граматичних помилок.
  • Відрізняє та правильно тлумачить настрій оточуючих та свій, емоційні стани. Доброзичливий, чуйний, може впоратись зі своєю агресивністю.
  • У вільний час переважають змагальні ігри, в яких виконуються правила та треба домовлятися. Може імпровізувати, не порушуючи правила гри.
  • У виконанні учбових завдань є потреба в досягненні успіху.

У 7 – 8 років дитина:

  • Рухається пластично та скоординовано. На малюнках присутня перспектива, людина малюється з шиєю.
  • Самостійно збирає особисті речі, може обирати одяг за погодою, має стійки звички стосовно гігієни та нагляду за тілом. Обирає їжу, може зробити канапку, користується ножем, прибирає свою кімнату. Довільність, як вміння керувати собою та зосереджуватись на виконанні однієї дії, сформована.
  • Формується Я-концепція (тобто Який я?), здатність порівнювати себе з іншими, вміння визначити свої слабкі та сильні сторони. Самооцінка формується під впливом оцінок вчителя.
  • Довільний характер уваги, може зосереджуватися на діяльності близько 30 хвилин.
  • Може визначати час за годинником.
  • Пам’ять довільна, гарно розвинута, асоціативна та смислова.
  • Мислення розвивається в бік здатності до роздумів, зосередження на декількох ознаках предмета одночасно.
  • Переказує тексти, доповнює речення.
  • Емоції залежать від того досвіду, який дитина здобуває поза родиною. З’являються страхи, які можуть приймати форму неспокою або тривоги.
  • Домінує змагальна гра, в який розвиваються відчуття співпраці, конкуренції, з’являється сенс понять справедливість, лідерство.
  • Учбова діяльність домінує над ігровою, з’являється внутрішня позиція школяра, тобто дитина розрізняє шкільний час від позашкільного, види діяльності та норми поведінки.

Вміння та навички дитини,
готової до навчання в початковій школі
(незалежно від статусу закладу освіти).

  • Вміти назвати повне ім’я, прізвище та по-батькові своє, а також батьків.
  • Знати пори року, кількість місяців в році, днів тижня. Знати, яка зараз пора року, місяць та день. Вміти відповісти на питання типу: «Коли йде сніг?», «В яку пору року листя стає жовтим».
  • Вміти написати, або скопіювати просту фразу (наприклад, «він їсть суп»).
  • Знати прямий та зворотній рахунок в межах двадцяти.
  • Вміти складати та віднімати в межах першого десятка.
  • Мати навичку узагальнення за ознакою. Тобто дитина повинна вміти обирати предмети, які можна об’єднати в групу. Наприклад, в рядку слів «капці, чоботи, туфлі» дитина повинна підібрати слово, яке відноситься до всіх цих предметів - взуття.
  • Мати навичку виключення з ряду. Наприклад, в рядку слів «сир, олія, ковбаса, пластилін» дитина повинна виключити зайве слово (пластилін), та – головне – пояснити, чому саме воно.
  • Знаходити схожість та відмінність між предметами.
  • Вміти скласти невеличке оповідання за картинкою або серією картинок.
  • Знати основні геометричні фігури, вміти їх намалювати.
  • Запам’ятати 5-7 з 10 чітко промовлених простих слів.
  • Вміти відповідати на за питання «Що буває раніше: сніданок або вечеря?», «У корови - теля, а у коня - ...».
  • Знати 10-12 основних кольорів.
  • Вміти намалювати фігуру людини зі всіма основними частинами тіла.
  • Вміти на прохання вчителя розповісти напам’ять віршик.

Кiлькiсть переглядiв: 116